Als woningcorporaties BIM beter
benutten, kan op onnodige kosten worden bespaard in Beheer & Onderhoud. Dat
concludeert Balance & Result in een onderzoek onder verschillende startende
woningcorporaties.
Ondanks dat in veel projecten al met BIM wordt gewerkt, belandt het vrijgekomen model na oplevering meestal in het archief van de corporatie. Men is zich vaak niet bewust van de mogelijkheden van het model en de daarbij behorende informatie die vrijkomt. Of men had niet bewust gestuurd op aansluiting op het Beheer & Onderhoud, omdat deze afdeling niet direct wordt betrokken in nieuwbouw of renovatieprojecten.
Een (noodzakelijke!)
efficiencyslag ligt voor het oprapen. Binnen woningcorporaties worden woningen
vaak wel op vijf verschillende manieren beschreven, de informatie is versnipperd
en heel vaak niet up to date. Als men de vele mutatie- &
onderhoudsprocessen kan aansturen vanuit eenduidige informatie, worden fouten
of onnodige woningopnames voorkomen. Het informatiemodel in 3D kan voor zowel
huurders, de eigen organisatie als marktpartijen worden ontsloten, waarbij
iedereen met betrouwbare informatie werkt.
De
uitdaging is het stellen van de juiste vraag, aan zowel marktpartijen als de
eigen organisatie. Er verschijnen dan ook verschillende zogenaamde
BIM-protocols. Hierin worden afspraken over uitwisseling van modellen en
informatie vastgelegd. Binnen het onderzoek bracht Balance & Result corporaties
bij elkaar die aangaven dat hierin geen wildgroei mag ontstaan: “Uitwisseling via open standaarden zou een
uitgangspunt moeten zijn binnen een algemeen, gebruiksvriendelijk
Aedes-protocol”.
BIM moet op
de juiste manier worden geïnterpreteerd voor woningcorporaties. Het is geen
speeltje van de architect of aannemer zoals men nu nog denkt. BIM zou hand in
hand moeten gaan met ontwikkelingen in het bestaande informatiemanagement van
een corporatie. Men zou kunnen starten in renovatie- of nieuwbouwprojecten,
maar ook als men het bezit opnieuw moet vastleggen, bijvoorbeeld bij een
asbestinventarisatie of fusie. Juist de beschikbare BIM principes helpen om
doelmatiger te werken, het beter in beeld krijgen van het bezit en een adequate
dienstverlening aan huidige en toekomstige klanten.
Op 4 juni zal Balance & Result
het onderzoek presenteren op het BIM-Open congres.
De volledige rapportage is dan ook te downloaden via www.balance-result.nl.
Jan Fokke Post
Adviseur Balance & Result
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reactie: