Het klimaatakkoord
dat op 12 december 2015 in Parijs is gesloten, gaat ongetwijfeld gevolgen
hebben voor de verduurzaming van particuliere woningvoorraad. Maar is de
bouwsector hier wel klaar voor? Durven bedrijven de onzekere investeringen in
de particuliere woningmarkt wel aan? En waarom wil de woningeigenaar niet investeren
in energiebesparing?
In deze blog zoomen we nader in op de opgave die de verduurzaming van woningen met zich mee brengt en waarom deze transitie op dit moment nog maar mondjesmaat op gang komt.
In deze blog zoomen we nader in op de opgave die de verduurzaming van woningen met zich mee brengt en waarom deze transitie op dit moment nog maar mondjesmaat op gang komt.
De markt staat stil
De particuliere verduurzamingsmarkt blijft op dit moment
stil zitten in het klassieke kip-ei verhaal: vraag en aanbod weten elkaar niet
te vinden door het gebrek aan een ‘onweerstaanbare’ propositie. Uit recent
onderzoek van Balance & Result onder diverse partijen komen twee belangrijke
oorzaken naar voren:
1. Een aantrekkelijke propositie ontbreekt
Een propositie moet voor zowel vraag- als aanbodkant op sociaal, financieel als technisch
vlak interessant zijn. Dit lijken drie verschillende gebieden, maar deze zijn
vooral samen belangrijk voor een aantrekkelijke propositie. Net zoals er alleen
vuur kan ontstaan als de drie essentiële onderdelen aanwezig zijn: brandstof,
zuurstof en de juiste temperatuur.
Bestaande proposities en concepten schieten vaak tekort op één of meer van deze aspecten.
Sociaal: vraag en aanbod weten elkaar zeer moeilijk te vinden door een gebrek aan effectieve communicatie, informatie en kennis van de markt. Er wordt te weinig ingespeeld op emotie en onbewuste keuzes bij de consument en het gaat nog teveel over techniek en geld. Marktpartijen spreken daardoor een heel andere taal dan de consument (snapt de consument een gemiddelde offerte en biedt deze ook waar de consument om vraagt?). Door deze mismatch krijgt de consument geen ‘warm gevoel’ bij de producten/diensten van de aanbieder.
En stel dat de klant de weg naar onze ‘winkel’ wél weet te vinden, zijn we er als bouw-, installatie- en onderhoudsbedrijven dan ook echt klaar voor? Staan de juiste mensen achter ‘de balie’? En kun je als bedrijf voldoen aan de eisen die een particuliere woningeigenaar stelt? Meer hierover bij de 2e oorzaak.
Financieel: de meeste particuliere woningeigenaren hebben niet zo maar enkele duizenden euro’s op de bank staan om met verduurzaming aan de gang te gaan. Bovendien is de korte termijn beloning (vakantie op Kreta) toch even net wat aantrekkelijker nu er financieel weer wat vlees op de botten is. Financiële drempels blijven een aanzienlijke belemmering en duurzaamheid heeft vaak niet de hoogste prioriteit. Dit heeft vaak ook te maken met de relatief hoge prijs voor energiebesparende maatregelen en een ontbrekend gevoel van urgentie bij de bewoner.
Er zijn verschillende concepten ontwikkeld om woningen grootschalig te verduurzamen, zoals Nul-op-de-Meter of het Woningabonnement. Interessante concepten die op sociaal en technisch vlak goed in elkaar zitten, maar die financieel onmogelijk uitvoerbaar zijn, vooral voor de particuliere woningeigenaar (heeft u €60.000,- op de bank staan?).
Technisch: op technisch vlak hebben we ons misschien wel het beste ontwikkeld. De afgelopen jaren is er behoorlijk geïnnoveerd op het gebied van energiezuinige gebouwen, installaties en apparaten. We kennen tal van mogelijkheden om een gebouw goed te isoleren, apparaten die veel zuiniger zijn dan die van 10 jaar terug en een ledlamp hoeft lang niet altijd meer een felblauw licht te geven. Ook wordt steeds meer aandacht besteed aan de esthetiek van bijvoorbeeld zonnepanelen en het bieden van totaaloplossingen en maatregelpakketten. Maar weet de klant dit ook? En kunnen we op technisch vlak haalbare zekerheden en garanties geven, waardoor de woningeigenaar wel over stag moét gaan?
2. Het marketingproces moet op de schop
De tweede oorzaak van het niet op gang komen van de
particuliere verduurzamingsmarkt heeft betrekking op het marketingproces bij
bedrijven in de bouwsector. Het ontbreekt aan kennis van de markt en manieren
om deze te benaderen. De klant weet op zijn beurt niet waar hij moet beginnen
en waar een passend aanbod te vinden is. Daardoor bereiken vraag en aanbod elkaar
niet.
Af van traditioneel ‘afwachten’…
Om hier een omslag in te maken, moet de bouwsector af van hun traditionele ‘afwachtende’
houding en meer de taal van de consument gaan spreken. Een gemiddelde bewoner
is niet geïnteresseerd in technische informatie over oplossingen en producten,
maar wel in het voordeel dat het voor hem persoonlijk kan opleveren en
duidelijkheid over de uitvoering. Hierdoor draait het veel meer om
consumentenmarketing, klantreis en sociale capaciteiten; actief de markt
informeren en stimuleren om aan de slag te gaan met energiebesparende
maatregelen. En zijn bouw-, installatie- en onderhoudsbedrijven niet bij
uitstek de partijen die op dit gebied een belangrijke rol moeten spelen?
…en op naar consumentenmarketing!
De tijd van grootschalige (nieuwbouw)projecten vanuit grote opdrachtgevers
ligt achter ons. In plaats daarvan gaat het steeds meer om individueel contact,
klantbegeleiding en communicatie. Begrijpen we hoe de klant tot zijn beslissing
komt en welke factoren hierbij een rol spelen? Is het aanbod breed en aantrekkelijk
genoeg? En communiceren we op dezelfde (digitale) manier als de klant? Deze
manier van werken past vaak nog niet in de bestaande werkwijze van bouw- en
installatiebedrijven, waardoor de mismatch zal blijven bestaan. We moeten dus
af van onze ‘oude’ manieren van werken, over onze grenzen heen kijken de markt
op een andere manier benaderen.
Om ons heen ontstaan steeds meer initiatieven om de besparingsmogelijkheden inzichtelijk temaken, bewoners in het verbouwtraject van begin tot eind te begeleiden of de vraag te bundelen. Goede initiatieven waarmee de consument laagdrempelig geïnformeerd kan worden over de mogelijkheden, de communicatie richting de klant anders kan worden ingericht en de vraag zich kan bundelen. Maar gebruiken we deze mogelijkheden ook? Past dit in onze huidige bedrijfsvoering?
Om ons heen ontstaan steeds meer initiatieven om de besparingsmogelijkheden inzichtelijk temaken, bewoners in het verbouwtraject van begin tot eind te begeleiden of de vraag te bundelen. Goede initiatieven waarmee de consument laagdrempelig geïnformeerd kan worden over de mogelijkheden, de communicatie richting de klant anders kan worden ingericht en de vraag zich kan bundelen. Maar gebruiken we deze mogelijkheden ook? Past dit in onze huidige bedrijfsvoering?
Meedenken aan een ‘onweerstaanbare’ propositie?
Balance & Result zoekt de samenwerking met partijen binnen én buiten de
bouwsector om samen de onderdelen van een aantrekkelijke propositie voor de
particuliere woningeigenaar te benoemen en te verbeteren. Door te zoeken naar
een slimme combinatie van producten, diensten, kennis en ervaring kan een
aanbod worden gecreëerd dat op sociaal,
financieel én technisch gebied
aantrekkelijk en haalbaar is voor vraag én aanbod.
Op woensdag 9 maart staat een eerste ‘ronde-tafelsessie’ gepland met een aantal relevante partijen uit onder meer de bouw- en installatiesector, toelevering, advisering en financiering. Meer informatie of deelnemen? Neem dan contact op met Jeroen aan het Rot via (0570) 62 84 74 of j.aanhetrot@balance-result.nl.
Op woensdag 9 maart staat een eerste ‘ronde-tafelsessie’ gepland met een aantal relevante partijen uit onder meer de bouw- en installatiesector, toelevering, advisering en financiering. Meer informatie of deelnemen? Neem dan contact op met Jeroen aan het Rot via (0570) 62 84 74 of j.aanhetrot@balance-result.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reactie: