Welke meerwaarde kun jij je klanten bieden? Om dat te kunnen
weten, moet je eerst bepalen wat je plek is in het weiland. Vis je in de Rode
Oceaan of in de Blauwe Oceaan? Zwem je met de stroom mee of weet je je te onderscheiden?
Deze blog is geïnspireerd door het ICM-seminar ‘De kracht van het geven’, waarin Jos Burgers vertelde over zijn boek ‘De Wet van Snuf – wat je geeft krijg je terug’. Deel 1 van deze blog gaat over jouw plaats in het weiland. In deel 2 lees je binnenkort hoe jouw klant van nu –aan de hand van het principe van wederkerigheid– jouw klant van morgen blijft en hoe je nieuwe klanten kunt verwerven.
Deze blog is geïnspireerd door het ICM-seminar ‘De kracht van het geven’, waarin Jos Burgers vertelde over zijn boek ‘De Wet van Snuf – wat je geeft krijg je terug’. Deel 1 van deze blog gaat over jouw plaats in het weiland. In deel 2 lees je binnenkort hoe jouw klant van nu –aan de hand van het principe van wederkerigheid– jouw klant van morgen blijft en hoe je nieuwe klanten kunt verwerven.
Jouw plaats in het weiland
Het weiland is de markt waarin je je begeeft. Het gras zijn
je klanten en de koeien jouw concurrenten. Waar sta jij? Sta je waar alle
koeien staan, waar het gras al bijna op is en dat bezaaid is met uitwerpselen
(Rode Oceaan)? Of heb je een eigen plek gekozen die anderen nog niet ontdekt
hebben en waar nog veel vers gras staat? (Blauwe Oceaan)? Als je zo naar de
markt kijkt, dan bepaal je dus zelf waar jij staat en wie je concurrenten zijn.
Klanten in het weiland
Het is belangrijk om te weten op welke plek in het weiland
jouw klanten (jouw gras) staan. Waar zijn je potentiële klanten naar op zoek?
Bijvoorbeeld naar meer klantwaarde in de vorm van diensten bovenop het product
dat je normaal gesproken al levert? Denk aan service en onderhoud, een
kant-en-klare woning of een nul-op-de-meter renovatie.
Wie zijn de belanghebbenden en klanten?
Het gaat daarbij zowel om de eindklant als om de interne klant (collega, team)
en de externe partners (toeleveranciers, bouwers of installateurs en
opdrachtgevers). Hoe kun je de gewenste meerwaarde leveren? Hoe krijg je je sterktes
en zwaktes scherp in beeld?
Kiezen om gekozen te worden
Je bent succesvol als jouw klanten weten waarom ze niet bij
je moeten zijn. Dit heeft te maken met het moeten kiezen om gekozen te worden;
waar ben jij de specialist in? Je kunt pas meerwaarde leveren als de klant er
naar vraagt en als er behoefte aan is. Zie ook in het voorbeeld van Klein
Poelhuis installatietechniek hierboven. Door te onderzoeken waar de klant behoefte
aan heeft, waar de klant echt wat aan heeft, kun je jouw plaats in het weiland bepalen.
Onderzoeken hoeft niet te betekenen dat de klant het antwoord heeft. Steve Jobs
heeft niemand gevraagd of ze een iPhone wilden, maar wie loopt er nu niet mee
rond?
Concurrentie op behoefteniveau
De concurrentie groeit snel. Daarom moet je altijd in
beweging blijven, anders kom je alsnog in de Rode Oceaan terecht. Het is
belangrijk om jezelf steeds een drietal vragen te blijven stellen:
- Welke klant willen we wel en niet bedienen?
- In welke behoefte voorzien we wel of niet?
- Op welke manier voorzien we in de behoefte van deze klant?
Op zoek naar jouw plek in het weiland als ontdekkingsreis
‘Ga op zoek naar klantvragen waar je van baalt’, zegt Jos
Burgers. Dit heeft te maken met het feit dat je creatief wordt als je tegen een
probleem aanloopt. Wanneer krijg je in de gaten dat je in de ellende bent
beland? Belangrijker: hoe voorkom je dit of hoe kom je hieruit?
Het bepalen van de strategie van jouw organisatie is een ontdekkingsreis:
Het bepalen van de strategie van jouw organisatie is een ontdekkingsreis:
- Je gelooft er in.
- Je gaat er voor.
- Je ontdekt gaandeweg de reis die je moet afleggen.
Sta jij op je favoriete plek in het weiland? Heb je
voldoende gras om je heen? Balance & Result helpt je graag bij jouw
zoektocht naar de behoefte van je klanten en het onderscheidende vermogen van
jouw organisatie.
Neem voor meer informatie contact op met Nienke Geessink, per mail (n.geessink@balance-result.nl) of per telefoon 06 33 83 03 20.“Het principe van wederkerigheid - Hoe blijft je klant van nu je klant van morgen en hoe verwerf je nieuwe klanten?” lees je binnenkort in deel 2 van deze blog‘.
Neem voor meer informatie contact op met Nienke Geessink, per mail (n.geessink@balance-result.nl) of per telefoon 06 33 83 03 20.“Het principe van wederkerigheid - Hoe blijft je klant van nu je klant van morgen en hoe verwerf je nieuwe klanten?” lees je binnenkort in deel 2 van deze blog‘.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reactie: